Az átlagostól eltérően egy alaposabb és átfogóbb interjút készítettünk Balázs Csabával az Econet igazgatójával. Ezúton is köszönöm, hogy partner volt ebben, így a hazai befektetői kör részletes beszélgetést olvashat a következőkben.
Mi a véleményük az árfolyam alakulásról? 90Ft környékén magas forgalom mellett cseréltek gazdát a papírok. Lehetséges, hogy jó hírre is kiszálltak befektetők a közelgő részvény szám növekedés miatt?
Cégünknél több éves gyakorlat, hogy a konkrét árfolyam alakulásokat nem kommentáljuk. Általánosságban azonban elmondhatjuk, hogy mint minden tőzsdei cég, mi is örülnénk annak, ha a részvényeinket a piac magasra árazná. Ez most nincs így, annak ellenére, hogy válságév ide vagy oda, de tavaly óriási ellenszélben mégiscsak felfuttattuk a NeoFM-et, az EXIT-akvizícióval megszilárdítottuk a pozíciónkat a programmagazinok területén, az év végén pedig többségi tulajdonosává váltunk a régió legnagyobb fesztiválszervezőjének, a Sziget Kft-nek.
A befektetők nem szálltak ki, most is 3000-et meghaladó számú részvényesünk van, túlnyomórészt magyar magánszemélyek. Ugyanakkor a tavalyi harmadik negyedéves tulajdonosi megfeleltetéshez képest a december végi tulajdonosi megfeleltetés azt mutatta, hogy az intézményi befektetők között a teljes alaptőkére vetítve mintegy 10-15 százaléknyival megnőtt a professzionális pénzügyi intézményi befektetői kör (pénzintézetek, biztosítók, befektetési alapok, stb.) súlya. Ezt mi a cégcsoport megítélése szempontjából pozitív eseménynek értékeljük.
Nagyon hamar, félév után eladták az Önök által nagy sikernek tartott országos rádió nagyobb részét. Így visszagondolva jó döntés volt? Mi lett a bevétellel? Ha hitel visszafizetésére fordították a bevételt, kik voltak a hitelezők?
A hallgatottsági adatok alapján a NeoFM a rádiós főműsoridőben, a reggeli sávban a kereskedelmi rádiók között egyértelműen piacvezető, és a nap további részében sincs okunk panaszra. Ez alapján joggal tartjuk sikeresnek a rádiót. Persze mindig ki lehet emelni egy-egy korcsoportot vagy földrajzi egységet, ahol esetleg nem mi vezetünk, de amit mi csinálunk, az egy országos műfaj, a hirdetőknek is országos elérést kínál, így számunkra a teljes országot és népességet lefedő adat a legfontosabb, és ebben a NeoFM a kereskedelmi rádiók közül a leghallgatottabb.
A rádió kapcsán már a frekvencia elnyerésekor elmondtuk, hogy sales house modellben fogjuk azt üzemeltetni, ami együtt jár azzal, hogy a rádió többségi tulajdonát gazdaságilag nem indokolt megtartani, hiszen a díjszámítás alapját képező bevételek összeadódnának, ami ésszerűtlenül magas műsorszolgáltatási díjhoz vezetne. Így választanunk kellett, hogy a teljes árbevételt és az értékesítési tevékenység eredményét magáénak tudó sales house-ban kívánunk többségben maradni vagy a főként költséghelyként funkcionáló rádiós cégben. Az előbbit választottuk és úgy gondolom ez jó döntés volt.
Hangsúlyoznom kell, az, hogy valamelyiktől meg kell válnunk, nem szándék kérdése, hanem a pályázati kiírás és a pályázatunk által előre kódolt szükségszerűség volt. A rádió 75 százalékának eladása előtt egy alaptőke-emelést is végrehajtottunk, amiből a rádió beindításának költségeit refinanszíroztuk. Ezek a költségek egyébként – hozzáadva az új tulajdonos által azóta nyújtott finanszírozást is – iparági becslések szerint kb. 20-25 százalékát érik csak el annak az összegnek, amit annak idején a Sláger Rádió költött a beindítására. Ez egy 7+5 éves frekvencia, úgy vélem, hogy bőven lesz lehetőségünk a rádiós tevékenység pénzügyi és marketing előnyeinek kiaknázására. A rádió 75 százalékáért kapott pénzt alapvetően a működésünkre, illetve a novemberi Sziget akvizíciós lépcső megvalósításának előkészítésére fordítottuk.
Sajnos a 2010-es év sem a reklámpiaci fellendülésről szólt, inkább a 2009-es évhez képest „oldalaztunk”, hogy egy tőzsdei körökben használatos kifejezéssel éljek. A Sziget Kft. teljesítményét is figyelembe véve ugyanakkor – az árbevétel több mint négyszeresére növekedése mellett – az üzemi szintű eredményességünk is nagyban javult és ehhez már hozzájárult a rádiós értékesítési tevékenységünk is.